... så svarar kosmetikabranschen i alla fall totalt sett för en mycket stor del av hela den globala reklamkakan!

Ett dramatiskt ökande inslag i reklambranschens aktiviteter är de alltmer sofistikerade inslagen i sociala medier, så som Facebook, Twitter, Linked in, Instagram m fl , där möjligheterna till att få uppmärksamhet och intresse är mycket stora, och kommer så att vara åtminstone, några år framåt.

Nästan genomgående påverkas då högerhjärnan, och som innebär att t ex upplevelse, njutning och humor är viktiga för att uppmärksammas.

Några skäl att bry sig om Facebook och andra sociala nätverk:
Vi ser vad folk just nu är intresserade av.
Vi ser vad som fungerar och vad som inte fungerar i samspelet med ens kunder och kundämnen.
Lätt att nå via all slags kommunikation dygnet runt 7 dagar i veckan.
Via ”like”-funktionen kan man låta sina vänner veta att man gillar ett inslag eller en produkt.

- Kanske håller de sociala media nätverken också redan nu på att ersätta de enklare formerna av email trafik!

Vi kan rikta in oss på en exakt och väldefinierad målgrupp med hjälp av data såsom geografiskt område, ålder, kön, civilstånd, utbildningsnivå, befattning m fl.
Ta t ex kommunikationsinsatserna för Volkswagens senaste lilla krutburk, som vänder sig enbart till ogifta, välavlönade män mellan 24 och 35 år!

Den tidigare väletablerade strategin för att annonsera på internet, som gick ut på att driva trafik till företagets egna officiella webbsida, håller nu också på att överges till förmån för en strategi att finnas på internet där ens målgrupp normalt tillbringar sin tid.

Att visa upp varan/tjänsten på ett underhållande sätt bygger bäst trafik också till den egna webbsidan.

Hur du syns och agerar bäst i mediabruset.

Av hundratalet mer eller mindre väl fungerande insatser för att få kunderna att köpa en vara eller en tjänst, så anses för närvarande (nu under 2010-talet) dussinet åtgärder de effektivaste enligt amerikanska undersökningar.

Några av de viktigaste kontakterna och åtgärderna som leder till köp:

Rekommendationer från släkt och vänner
Service o. uppföljning efter köp
Att själv ha använt produkten/tjänsten
Demonstration/avsmakning hos kund, eget kontor, eller i butik/shoppingcenter
Medlemserbjudande

Internetsökning
Annonser med erbjudande o. rabatter
Rekommendationer från experter/specialister
Oberoende jämförelser
Broschyrer eller kataloger

TV reklam
Artiklar i tryck

Om vi nu intresserar oss för kundens inställning innan uppnått köpläge. När vi vill åstadkomma uppmärksamhet och intresse för varan/tjänsten, så ser listan ut så här istället.

Och då vi lutar vi oss mot hur de internationella, riktigt framgångsrika företagen såsom Coca Cola, L´Oreal, Nestle, BMW, Nordea, NCC m fl gör sina satsningar:

TV reklam
Utomhus reklam
Rekommendationer från släkt och vänner
Medlemserbjudande
Internetsökning
Annonser i periodiska tidskrifter
Artiklar i tryck
Demonstration/avsmakning hos kund, eget kontor, eller i butik/shoppingcenter
Annonser i dagstidningar
Oberoende jämförelser
Broschyrer eller kataloger

Välkommen till fortsatta insatser i den snabbt föränderliga och växande mediavärlden!