Det hela började långt innan tomten blev en tjock, skäggig man med en misstänkt amerikansk accent. Ursprunget kan spåras tillbaka till den grekiska biskopen Nikolaus av Myra på 300-talet. Han var känd för sin generositet och hjälpsamhet, särskilt mot barn och fattiga. Helgonet Nikolaus blev sedermera skyddshelgon för skolbarn och sjömän, och hans godhjärtade handlingar inspirerade till traditioner som är välbekanta än idag.
Men hur gick Nikolaus från att vara en tämligen anonym biskop till att bli en centralfigur i var mans julfirande? Svaret ligger i hur olika kulturer anpassade och formade traditionerna över århundradena. I Sverige, till exempel, smälte han samman med folktrons jultomte – en ganska butter gubbe som höll koll på gårdar och krävde respekt i form av gröt.
Coca-Cola och den moderna tomten
Den moderna versionen av jultomten fick sitt stora genombrott på 1930-talet tack vare – tro det eller ej – en reklamkampanj från Coca-Cola. Illustratören Haddon Sundblom skapade bilden av en rödklädd, jovialisk man som drack läsken med ett leende. Kampanjen blev en succé och säkerställde den tomtebild vi känner idag. Men det är värt att nämna att Sundblom inte uppfann den rödklädda tomten – den fanns redan i dikten "A Visit from St. Nicholas" (mer känd som "‘Twas the Night Before Christmas") från 1823.
Tomtens geografi – är han svensk eller finsk?
Och så har vi frågan om tomtens hemvist. För oss svenskar är det självklart att tomten är en skandinavisk figur med djupa rötter i den nordiska folktron. Men finländarna har andra idéer. Enligt dem bor tomten i Korvatunturi, en fjällformation i Lappland. Det finns till och med ett officiellt tomtekontor i Rovaniemi som varje år tar emot miljontals brev från barn runtom i världen. Vem har rätt? Kanske är det bäst att inte gräva för djupt i den frågan, så länge paketen anländer i tid.
En tomte för framtiden
I en värld som ständigt förändras, överlever tomten som en symbol för gemenskap och givmildhet. Från sin ödmjuka början som helgon, till en global ikon för glädje och konsumtion, har han en unik förmåga att anpassa sig. Kanske är det just det som är hans hemlighet – att vara allt för alla, oavsett om du är ett barn som drömmer om presenter eller en vuxen som ler åt barndomens magi.
Så nästa gång du ser en tomte på gatan eller vid en julmarknad, stanna till och ge honom ett leende. Vem vet – kanske döljer sig mer bakom det vita skägget än du tror.
Joe Formgren
Presstjänst