De största förändringarna är dolda under bilens extravaganta bodykit. Utvecklingsarbetet har fokuserats på att skapa en sportig körupplevelse och sofistikerad komfortkänsla i nivå med de allra bästa.

- Det nya R-Designchassit bygger vidare på succén med sportchassit till Volvo S80 som presenterades under 2009. Även om egenskaperna skiljer sig åt mellan de två biltyperna, har vi haft många goda erfarenheter att förädla vidare in i Volvo C30, säger Stefan Sällqvist, som ansvarar för fordonsdynamik inom Volvo Personvagnar.
Nytt färganpassat bodykit

Den stora designnyheten är ett helt nytt bodykit med förändrade former både fram och bak. Bodykitet är lackat i samma färg som karossen, något som ger en visuell känsla av att bilen är sänkt mer än sina 10 mm. Nya C30 R-Design har också utrustats med femekrade Cratus-fälgar, precis som övriga R-Designmodeller. Interiört har en ny svart klädsel tillkommit som alternativ.

R-Design lockar nya kunder

Tillvalspaketet R-Design har utvecklats för den växande, yngre kundgrupp som söker en personlig bil med exklusivt, sportig karaktär. På vissa marknader väljer hela 80 % av C30-kunderna R-Design. En stor andel är under 35 år och många har de kört ett annat bilmärke tidigare.

- Det som lockat över dessa kunder till Volvo är just designen och attityden hos R-Design. På så sätt har R-Design bidragit till att både öka vår försäljning och föryngra vår kundstruktur, vilket är två mycket positiva resultat, säger Susanna Johansson, produktchef för R-Design vid Volvo Specialvagnar.