För att bedöma årets kandidater använde tidningen sig av en trestegsprocess. Först var fastställdes mått samt utfördes tekniska prov: bromstest, acceleration och körprov. Andra fasen innehöll två dagar med tester på väg, i terräng och andra varierade underlag. Tredje och sista fasen bestod av muntliga överläggningar och utbyte av erfarenheter från de två tidigare faserna. Nytt för i år var att bedömningen i tredje fasen innefattade sex kriterier: designutveckling, funktionalitet, effektivitet, ingenjörskonst, säkerhet och ekonomi. För att få vara kandidat i Motor Trend's Sport/Utility of the Year ska modellen vara helt nyutvecklad eller väsentligt uppdaterad och ha introducerats på marknaden under de senaste 12 månaderna.
– Nya Subaru Outback bjuder en unik kombination av komfort, effektivitet, användbarhet och värde för pengarna. Den utmärker sig i sitt personbilslika vägbeteende samtidigt som den är lika kapabel som de bästa suvarna offroad i de tuffaste situationer. Outback är genomtänkt i sin konstruktion med smarta detaljer och har ett bra pris. Outback är en fantastisk cross-over som borde tilltala många, säger Angus MacKenzie, chefredaktör för Motor Trend.
Årets utnämning ger Subaru en särställning i utmärkelsens historia. Inget fabrikat har tidigare lyckats erövra en klasstitel två år i rad. Fjolårsvinnaren Forester är en av anledningarna till att Subaru of America lyckats hålla ställningarna och redovisar en liten ökning på en totalmarknad som under 2009 har backat med drygt 30 procent.
Även i Sverige går det bra för Subaru, som fram till och med halvårsskiftet sålt fler bilar än året innan – trots att nybilförsäljningen under samma period minskat med över 26 procent.
- Det är alltid kul att det blir utmärkelser för de bilar man representerar, men det bästa betyget är väl att våra kunder är så köptrogna, säger Christer Dahlbom på Dahlboms Bil i Gävle.