- Jag har länge gått runt med en komposition av ett äpple och en kudde i mina sinne, men jag har aldrig sett någon anledning eller mening med att göra ett verk av det, berättar Tony.
Ända till i februari i år när det slog ner som en blixt från en klar himmel - då förlovningen mellan kronprinsessan Viktoria och Daniel Westling tillkännagavs satt kompositionen som etsad i mina sinnen. När Viktoria berättade att Daniel var någon hon kunde luta sig mot föll alla pusselbitar på plats. Jag skulle måla ett stilleben (motiv som endast innehåller föremål) som symboliserar deras kärlekssaga.
Kudden fick symbolisera "Mannen av folket" så det var självklart att sy upp den i jeanstyg. Den är inte helt färdig utan de sista finjusteringarna och sömmarna återstår. Det svenska äpplet (av sorten Gloster) som vilar på kudden har delar av sitt ursprung i Tyskland.

Pusselbitarna började sedan verkligen att ramla på plats. Jag hade en brudkista som hela kompositionen vilar på och ett stort gammalt trämått jag använder som tolkning för "ett stort mått av kärlek". En fascinerande upptäckt när jag fick tag på ett mindre trämått som skulle bära upp resten av kompositionen var att den var tillverkad och synligt daterad 1818 - samma år som Karl XIV Johan blev den förste kungen i Sverige från släkten Bernadotte! Av en väninna hade jag tidigare fått en nåldyna passande nog i form av en kunglig krona och av min mor fick jag för många år sedan en gyllene sax, hon tyckte att den var så fin så att den borde vara med på någon av mina målningar. Jag undrar vad det betyder att den är utformad som en stork!?

Över den vackra och symboliska kompositionen slingrar sig en trädgren sig och Tony förklarar att han valt en trollhassel på grund av en av dess egenskaper skall vara att den drar till sig kärlek. Att arbetsnålarna på den kronformade nåldynan är lika många som kärleksparets år tillsammans är väl bara en till av de beståndsdelar som ger ännu ett symboliskt mervärde i denna hyllning.

Det här är fantastiskt inspirerande och jag hoppas kunna slutföra kolteckningen (förstudien) av kompositionen jag döpt till "Tillgivenhet" innan turistsäsongen drar igång på allvar här i Ockelbo i sommar.

Om det är ödet eller slumpen som spelar in är svårt att säga men visst är det fascinerande att Tonys gemytliga atelje ligger intill den natursköna dammen vid Wij Trädgårdar som är belägen bara några hundra meter från där den plats där Daniel Westling växte upp. En del av Ockelbos vision är att människor skall växa och blomstra tillsammans. Jag ser med spänning fram emot att se Tonys tavla växa fram samtidigt som kärlekssagan fortsätter att blomstra.