Därför lönar det sig att vara med i effectplus.se

19/6 kl. 10:03

I möten med nya människor lär man sig ofta nya spännande saker. Jag var nyligen på ett mycket intressant lunchmöte med affärsnätverket BNI. Där berättade en för mig ny bekantskap som är bilhandlare en kort historia som satte gång många tankar i mitt huvud.

Han berättade nämligen att för ett antal år sedan så var genomsnittskunden för att köpa en ny bil i genomsnitt in i bilhallar sju gånger innan man slutligen bestämt sig för handlare, märke och modell och slutligen gjort affär.
Nya studier visar att idag är genomsnittskunden endast besöker bilhallen 1,2 gånger innan köp! Kunden vet alltså redan allt om vad den vill ha och har i princip bestämt sig för både färg, utrustning och har sannolikt även både en idé och kalkyl för finansiering.
Det skall alltså till en riktigt dålig eller rent av oförskämd säljare på plats för att skrämma bort kunden till en annan handlare eller skapa så pass mycket osäkerhet att kunden "behöver" komma tillbaka.

Vad betyder då det här för er som verksamhetsansvariga, marknadsförare och säljare? Jag är nämligen övertygad om att det här gäller flera, om inte i de flesta branscher?
Jo, i alla fall två konkreta saker:
1. Ni måste vara betydligt bättre på att knyta relationer i flera olika forum och nätverk utanför era egna arbetsplatser.
2. Ni måste ha en plan för hur ni arbetar med PR och får ut ert budskap. För som ni märker i berättelsen ovan så har ju merparten av alla kunder gjort sin hemläxa och "googlat" massor innan de gör affär.

Kunderna har ju dels frågat runt och sökt information i sina naturliga nätverk efter de produkter och tjänster de planerar att handla. Sedan har de naturligtvis Googlat för att söka information och få bekräftelse på att kanske just ni har det bästa erbjudandet för dem.

Genom att vara medlemmar i effectplus.se så har du och även dina kollegor massor av fördelar där inte minst de två punkterna ovan väger mycket tungt.
1. Ni får under året mängder av inbjudningar till mängder av intressanta och lärorika möten och evenemang av våra samarbetspartners och medlemmar. Vi samarbetar i olika former med flera andra nätverk och våra medlemmar har med jämna mellanrum aktiviteter där de välkomnar er och alla andra medlemmar.
2. Ni kan publicera alla era nyheter, evenemang och erbjudanden i effects unika PR-plattform så att era budskap via nyhetstjänsten SvenskPress.se automatiskt publiceras sökmotoroptimerat där och i flera webbtidningar som bl.a. Foretagsbladet.se och Gestrikemagasinet.se
Se exempel på hur man kan publicera en nyhet i flera kanaler på länken här https://effectplus.se/nyheter-i-flera-kanaler

Har du ännu inte registrerat dig personligen så gör det kostnadsfritt direkt på länken här https://effectplus.se/bli-medlem. Bifoga ett personligt foto. 30 dagars fritt Premiummedlemsskap ingår utan förpliktelser i övrigt.


För samverkan och påverkan, utan er ingen effect.


Joe Formgren
med kollegor
070-679 79 00
joe@formgren.com
Mer info om effectplus.se och samarbetspartners här effectplus.se/om-oss

Denna artikel är publicerad på Team Ockelbo via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Joe Formgren

Joe Formgren

Gestrike Media AB

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2007-04-21

Joe Formgren är reklamman, marknadsförare och kommunikationsstrateg. Grundare av SvenskPress.se genom Gestrike Media AB och delägare i Precis Rek... Läs mer

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!

Publicera

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Hjälp

Stäng