– Vi är riktigt stolta över den här upplagan, det är alltid lite pirrigt att släppa en ny dräkt, särskilt den rena dräkten för den känns så oerhört speciell. Den här designgen har noga växt fram under säsongen, grundelementen och vår identitet har format grunden och nu kan vi äntligen presentera hur vi komme se ut under säsongen, säger Jakob Westerlund, Kommersiell chef i Brynäs IF. 

Den föregångna modellen, fjolårets upplaga som var tänkt att ligga över 23/24 kommer alltså att helt ersättas. Klassiska svarta och vita tröjorna består i grunduttrycket men en del detaljer utvecklas.  
– Det kändes inte rätt att spela vidare i en dräkt som gav oss det nederlag vi upplevde på herrsidan föregående år. Vi upplever att vi har haft tät dialog med våra supporterklubbar, partners och intressenter i formandet av den nya upplagan och vi har vägt in många önskemål. Några justeringar är avsmalnadet av våra axel-OK till en mer klassisk Brynäs-variant, dels utifrån att armdetalejrna försvinner men också att axlarna distanseras något. Sedan adderas också den röd-gul randiga randen längst ner. Vi hoppas att den landar väl, det ska vara enkelt med kraftfullt, det har vi letat efter, fortsätter Westerlund.

Brynäs IF:s fans och partners har visat ett oerhört starkt stöd för föreningen sedan uttåget ur SHL. Stödet har överväldigat föreningen och den stora hyllningen till alla Brynäsare syns i nacken. För såväl SDHL som HockeyAllsvenskan. 

En gång Brynäs - Alltid Brynäs!  
– En gång alltid Brynäs kommer vara ett dominerande tema under säsongen, att sätta uttrycket på tröjan växte fram då urkraften i Brynäsarna har varit så oerhört stark. Under det här temat kommer fler aktiviteter iscensättas, vi hoppas inom kort kunna berätta mer för alla Brynäsare hur uttrycket ska kunna knyta samman oss än mer. Vi vill skapa symbolen för kraftsamlingen tillbaka till SHL samtidigt som vi inte tummar på vår identitet - vi ska fortsatt skapa vinnare i samhället och för nästa generation, fortsätter Westerlund. 

Brynäs IF har arbetat sedan 2014 för att säkerställa en hållbar värld för framtida generationer. Med vår elitversamhet inom hockeyn som plattform bedriver Brynäs IF hållbarhetsarbete inom flera områden och vikten av en bättre framtid genomsyrar hela vår verksamhet. Arbetet är viktigt dels för att säkra vår egen framtid men även för framtidens ishockey. Den rena dräkten har varit symbolen från dag ett.

– Först ska man poängtera att dräkten är symbolen för arbetet på och vid sidan av isen, där våra huvud- och officiella partners som möjliggör symbolen genom att lyfta bort sin exponering från dräkten. Genom den aktionen skapas symbolen som väcker nyfikenhet för hållbarhetsarbetet. Det är så mycket mer än bara logotyper, vi är oerhört tacksamma att våra partners både visar mod men också genom detta väljer att skjuta till kraftfullare ekonomiska muskler för att både stärka ishockeyverksamheten och organisationen att utveckla samhällsarbetet och i längden hela Brynäs IF:s verksamhet och varumärke, avslutar Westerlund. 

De enda loggor som syns på dräkten är Brynäs IF:s egen logotyp samt den för En bra start, vår sociala hållbarhetsverksamhet. Varje säsong bärs matchstället av våra lag, från u-lag och flicklagen till våra representationslag i HA och SDHL.

Tröjan kommer släppas till försäljning inom kort via Intersport.se. Tröjan kommer att visas upp på Svarta mot vita för Brynäsare. Vi meddelar inom kort när försäljningsstart sker. 

Den rena dräkten möjliggörs genom följande partnerskap:

Huvudpartners:

Bauer

Sandvik Coromant

Monitor ERP Systems

Gävle Kommun


Officiella partners: 

Länsförsäkringar Gävleborg

Intersport

Billerud

Bilbolaget

Gävle Energi

Clockwork

Wecall

Gevalia